Sanataide ja sanataideohjaaja ovat monille vielä aika vieraita termejä. Sen olen saanut viime vuosien aikana huomata, kun olen maininnut ammatillisista aikomuksistani keskustelukumppaneilleni. Mitä se sellainen sanataideohjaaja tekee? Ja mitä on edes sanataide?
Postaukseen on päivitetty 17.11.2020 maininta lasten kerhoista.
Sanataide muodostuu kahdesta sanasta, jotka jo sinällään kertovat, mistä on kyse. Se on taidetta, jota tehdään sanoilla. Kielellä leikittelyä, luovuutta.
Sanoja voi käyttää monella tavalla. Aina ei ole pakko olla kyse kirjoittamisesta, vaikka se on oma lempilapseni.
Sanataidetta voi kuitenkin tuottaa myös suullisesti tai vaikka leikkaamalla sanoja aikakauslehdistä ja liimaamalla niitä paperille. Sanataiteeseen voi yhdistää kuvaa, ääntä ja liikettä. Vain mielikuvitus on rajana.
Taiteen ajatellaan helposti olevan jotain ylevää ja hienoa, tavallisuuden yläpuolella. On se toki myös sitä, mutta näen taiteen lisäksi irrottautumisena arjesta. Se on tapa ilmaista itseään ja heittäytyä. Taiteessa voi tutkiskella, etsiä ja ihmetellä. Ei tarvitse välttämättä edes saada mitään valmista vaan tärkeintä on se, että kokeilee ja antaa mennä. Taide on hurvittelua ja sanataide sanoilla hurvittelua.
Kuka on sanataideohjaaja?
Sanataideohjauksen lisäksi olen hankkinut koulutuksen sosiaalialalta ja kirjoittamisen perusopinnoista. Näen itseni kirjoittajan rinnalla kulkijana, eräänlaisena valmentajana, joka tsemppaa eteenpäin. Osaan antaa tekstistä rakentavaa kritiikkiä, mutta erityisesti rakastan etsiä jokaisen vahvuuksia ja rohkaista hyödyntämään niitä.
Työhistoriani koostuu tehtävistä, joihin on kuulunut ihmisten auttaminen eteenpäin hankalissa elämäntilanteissa. Olen ollut tsemppari ja pyrkinyt tyrkkäämään jokaista eteenpäin juuri sillä polulla, jota he ovat halunneet kulkea.
Samalla tavalla suhtaudun kirjoittamisen ohjaamisen ja opettamiseen. Ei ole yhtä oikeaa tietä, joka sopii kaikille. Sen sijaan on olemassa lukuisia erilaisia polkuja. Minä en voi tietää, mikä niistä on kellekin oikea, mutta voin ottaa kiinni kädestä ja lähteä tarkastelemaan tilannetta yhdessä kirjoittajan kanssa. Tavoitteeni on, että jonain päivänä kirjoittaja vilkuttaa iloisena ja jatkaa matkaansa ilman minua, rohkeasti ja pystypäin omalla tiellään. Kenties kun kohtaamme jälleen, on hänen vuoronsa opastaa minua.
Mitä on luvassa?
Opistohommien lisäksi olen lupautunut ohjaamaan kahta lapsille suunnattua kerhoa Kansalliselle lastenliitolle. Espoon Niittykummun koululla alkaa tammikuussa 2021 sekä Taikatarinointia että Tarinamatka. Lue kerhoista lisää.
Tavoitteenani on saada ohjattavaksi myös muutama pidempi kurssi. Heti kun tilanne selkiintyy, lupaan tiedottaa myös niistä.
Tällä hetkellä kartoitan erilaisia mahdollisuuksia ja pidän oveani avoimena. Sydämeni sykkii sanataiteelle, ja haluan päästä jakamaan omasta innostani myös muille. Aion siis hypätä seikkailuun ja toivon kohtaavani juuri sinut tämän matkan varrella. Kuljetaan yhdessä sanojen seikkailumetsään.
Ei kommentteja